Treball per projectes
En aquesta entra explicaré com treballar per projectes:
- Plantejar una pregunta investigable
- Fer bones preguntes
- Fer prediccions
- Experimentar amb els resultats obtinguts
- Validar/Refutar la hipòtesis inicial
- Treure una conclusió
Primerament posaré una graella, per poder avaluar-nos a nosaltres mateixos com a mestres i veure si els alumnes la compleixen. És important autoavaluar-se per poder anar progressant en la nostra feina com a docent. Aquesta primera taula es per valorar-nos a nosaltres mateixos.
A LA MEVA AULA...
|
SI
|
NO
|
AV
|
?
|
Formulo preguntes obertes als meus alumnes per fer visible els seu pensament?
| ||||
Regulo l’ajuda que brindo als alumnes en funció del punt en el que es troba en relació a l’aprenentatge?
| ||||
Vinculo allò que treballem amb l’entorn que envolta als alumnes o les seves experiències?
| ||||
Abordo temes globals que faciliten la indagació?
| ||||
Dono valor a la diversitat d’estratègies per arribar a una mateixa resposta?
| ||||
Hi ha moments de treball en grup i d’altres de treball individual?
| ||||
Dono espai per reflexionar sobre el propi aprenentatge?
| ||||
Busco la manera de que l’alumnat comuniqui els seus aprenentatges?
|
Un cop vist com està la nostra aula i/o situació actual es important a l'hora de començar un projecte el fet de fer bones preguntes. Com fer-les?
Es important per fer les preguntes crear un vincle JO-NOSALTRES-MON:
- Per crear un vincle emocional: Què faria jo...? On soc jo...? Què tinc en comú...? Que em passaria si...?
- Per crear un vincle social: Què volem...? Per a què...? Com ens afectaria...?
- Per crear un vincle amb l'entorn: Per què és important...? Què passaria si...? Com canviaria...?
Un cop creem aquesta interacció entre aquests 3 agents s'ha d'intentar incloure a tothom a les preguntes. Per això a cada pregunta és bo afegir paraules com IMAGINES o CREUS. Així fas veure als discents que l'error i l'opinió estan contemplats a les respostes.
Per últim són molt importants els mediadors. Diferents exemples de mediadors els podem veure en aquesta llista.
- Imatges/Fotos
- Textos: Notícies, articles
- Objectes reals per a observar i manipular
- Converses sobre fenòmens quotidians que observem
- Experiments que ens convidin a preguntar-nos “què ha passat’”
- Contrastar les teories que s’han fet sobre alguna pregunta
- Reflexionar sobre el comentari que ha fet algú
- Una sortida escolar
Un cop fetes les bones preguntes és molt important saber documentar-les i passar-les de nou als alumnes. Per fer la documentació es necessari diferents metodologies:
- Fotografies
- Feines dels infants
- Transcripcions de converses
- Presentacions digitals
- Xarxes de relacions
- Vídeos
- Murals
Cal documentar des de l'inici de tot el projecte per tal de veure tota la evolució de tots els alumnes. Això es fonamental per tal de garantir la programació a curt i llarg termini.
Però, com i quan fem visible el pensament d'aquests alumnes (pensament visible de l'alumne)
A L’INICI
- Per fer una diagnosi dels coneixements previs dels infants i pendre’ls com a punt de partida.
- Per definir les línies d’indagació.
- Fer una mirada introspectiva, conèixer com pensem i els nostres processos mentals.
DURANT
- Per posar de relleu el pensament divergent i entendre’l com una riquesa.
- Per prendre consciència dels canvis en el propi pensament i veure l’error com a part del procés d’aprenentatge.
- Per prendre decisions sobre cap a on ha de continuar el projecte.
- Per reflexionar sobre com aprenem.
AL FINAL
- Per constatar els canvis que hi ha hagut al llarg del procés, i ser conscients del propi progrés.
Un cop hem fet el pensament visible dels alumnes és hora d'estructurar el projecte. Les teories que tenen els alumnes són el lloc on parteix l'estructura del projecte. Cal analitzar-les a fons, agrupar-les per similitud i posar-les en qüestió, és a dir, convertir-les en preguntees investigables. Finalment, quan hem fet tot això, elaborem un guia de recerca.
Estructurar el projecte, és important tindre una construcció social de significats. Per això s'ha de treballar de diferents formes durant el projecte:
- Treball individual
- Treball en parelles
- El treball en grup
- Gran grup
Altrament és molt important l'espai que tinguem a l'aula, per això la nostra classe hauria de complir aquests requisits:
L’espai de l’aula té...
|
SI
|
NO
|
Ho estic portant a terme?
|
Materials i recursos a l’abast dels alumnes que facilitin la indagació?
| |||
Recursos a l’abast dels alumnes que facilitin la seva autonomia de treball? (Criteris d’avaluació, bases d’orientació, models...)
| |||
Plafons, suros, paret, repises per exposar treballs, xarxes de relacions...?
| |||
Un espai on fer visible la planificació?
| |||
Espai per fer rotllana?
| |||
Possibilitat d’espais oberts?
| |||
Flexibilitat a l’hora de distribuir les taules per treballar de forma individual, aprella o equip?
| |||
Possbilitat de crear un espai multi tasca?
| |||
Està obert a la resta de la comunitat educativa i al món?
| |||
Cura de l’estètica, és agradable i està endreçat?
|
Comentarios
Publicar un comentario